fredag, februari 02, 2018

ESFJare finns både här och där tydligen

Gick och fyllde i ett personlighetstest på nätet under veckan. Började klicka i svarallternativen före jag hann hejda mig och så var jag igång. Funderade och grubblade. Myers Briggs heter testet visst. Kommer ihåg att jag har gjort en proffsigare version för flera år sedan på någon personalutvecklingsdag.

Ni vet det där testet med 16 olika personlighetstyper som är kopplat till arbetsliv. Hur som haver så efter allt väljande blev jag, tatatataaaa: ESFJ.

Sidan länkande mig sedan vidare till jobb som kunde passa mig - mycket vård och omsorg. Resultatet har nu spökat i hjärnan efter den kvällen. ÄR jag verkligen sån där? När jag för flera år sedan gjorde samma test blev jag någonting annat, kommer inte ihåg vilket men tror att det var typ grundläggande skillnader så som att jag klickade mig till introvert, medan jag nu valde extrovert. I dagsläget får jag energi av andra, blir tokig om jag sitter ensam hela dagarna, det har jag lärt mig av åren i Belgien.

Är jag verkligen så formbar och konturlös att jag ändrar mig (även om jag i stunden tror mig svara ärligt) beroende på vilket jobb jag har eller siktar mig in på? Nu när det vård som gäller så blev jag vårdmänniskan och då när det var ekonomi och planering som gällde blev jag noggrann och distanserad också i personlighetstestet. Eller är jag helt enkelt PSYKO, ni vet kanske psykologbarn är lite som skomakarens barn.

Nä, vet ni. Nu ångrar jag mig att jag gjorde testet. ESFJ-typer verkar vara supersympisar, men jag vill ju vara speciell. Inte höra till den vanligaste gruppen knegare, utan vara annorlunda och lite spännande. Synd att det finns 6 miljarder andra homo sapienser på den här planeten, svårt att stå ut från mängden oberoende vilken personlighetstyp du än är om det bara finns 16 allternativ. Rufus menar att man år 2070 kommer att skicka de första människorna till mars. Bäst att försöka komma med på den raketen. Unik på mars, tänker jag mig då.

Och just det: Jag kom igenom franska tenten, både muntliga och skriftliga. Jihuu! För att fira vårt flitiga studerande tog vi en bild med några av de härliga damerna från min kurs.

Mmm, ser det inte ut som en ESFJare där längst till vänster. Hjälper och vårdar dag in och ut. Helt klart.

Och fredagslåten är igen en belgisk artist. Angèle är från Bryssel och sjunger på engelska och franska i den här låten. Fun fact: I början på videon missar hon 81:ans spåra - eller trammen som jag säger här - samma som jag tar för att åka till jobbet på l'Arche. Fantastiskt!

Inga kommentarer: