fredag, november 24, 2017

Ansiktshuden

Har idag tagit bort två ytliga blodkärl från mitt ansikte. De störde mig och så hörde jag om att det lätt går att ta bort med ljusbehandling eller IPL som står för Intensivt Pulsat Ljus. Det tog 5 minuter och så var det klart. En trevlig läkare som råkade meddela mig när hon undersökte mitt ansikte att jag också har lite rosacea på kinderna och hakan. Men det stör säkert inte mig? la hon till.

Har aldrig tänkte på att jag har rosacea, dvs ytliga blodkärl, men nu kan jag inte tänka på något annat. Hon gav en spegel där i det lysrörsupplysta rummet och min hy såg alldeles ojämn och rödfläckig ut. Ser jag ut så där! tänkte jag. Behandling finns så klart på kliniken ifall jag är intresserad, men det är heeelt up till mig.

De där hudklinikerna verkar vara som Ikea, man känner att man alltid borde gå tillbaka.

Läkaren menade att rosacea är ärftligt och inte har med mitt intensiva solande som yngre att göra. Men nu när jag googlade (måste ju) så står det att mycket sol, stark mat och alkohol kan påverka symptomen. Slår till mellan 30-50 år gör det också. Så nu känner jag mig ohälsosam och gammal. Det här skulle ju vara fria, crazyga fredagen för mig! Aaaargh!

Äsch, får ta mig i kragen och föra blicken bort från naveln ut i horisonten. Och där händer det grejer, säger jag bara!




Ps. vilken perfekt hy hon har, Katy Perry, men hon är väl inte ännu fyllt 30 år. Lyckans ost.

Inga kommentarer: