onsdag, oktober 25, 2017

Lär dig franska

Min lärare i franska tipsade om TV5Mondes hemsida för att öva franska på egen hand. Nästa vecka firar vi de la Tussain eller eller Halloween eller höstlov, läslov, potatislov - leeeedigt i varje fall och hinner surfa på nätet extra mycket.

Kollade på hemsidan och den är ju jättebra!

Bl.a. kan du där höra ett inslag om #BalanceTonPorc (typ tjalla på din gris), som motsvarar #meetoo, och få berättarrösten transkriberad samtidigt. Hur bra som helst och gratis dessutom. Plus att det finns en massa tilläggsuppgifter jag också kan göra för att ta steget vidare från min korta-franskan-på-gymnasiet-nivå.

Konstaterade nämligen att jag efter gymnasiefranskan (då jag inte prioriterade språk eller studier överlag), universitetsfranska (då jag kämpade lite mer), utbytessår i Liège  (då jag mest talade engelska) och efter två år i Bryssel är på samma nivå som jag borde varit efter de där gymnasieåren. Men åtminstone har jag inte gett upp min franska, envist kämpar jag vidare. Så GO ME! EN MARCHE! eller något.

Tipset idag är alltså att surfa in på tv5monde.com och klicka på language francaise (uppe på sidan)   -->APPRENDRE le francais (på vänstra sidan) och sedan klicka på din nivå (i färgbollarna, A1 för för nybörjare osv).

Bisous!




Inga kommentarer: